Royaltyfri musik till film

inte royaltyfri musik
Royaltyfri musik gör du bäst själv. Eftersom royalty är en ersättning som till exempel en uppfinnare eller musiker får för att någon använder sig av uppfinningen eller musiken. Eller så kan du vända dig till någon som ger bort sin musik och som inte är ansluten till STIM eller annan organisation som ser till att musikskaparen får betalt.
När du köper musik av mig så avtalar vi vad musiken får användas till. På så sätt vet du vad du har rätt till. Och med största sannolikhet att ingen annan får använda samma musik. När IKEA köpte musik till sin katalog så köpte de loss alla musikstycken. På så sätt kan jag inte i framtiden komma att begära mer pengar. Jo, om de skulle vilja använda musiken till något annat, som t ex en reklamfilm, då skulle de så klart ringa mig och prata om det. Royaltyfri musik som dessutom är helt gratis finns på olika ställen. YouTube erbjuder det. Kolla in deras sida här med royaltyfri musik. Men så fort du vill använda musik till reklam och marknadsföring så blir det andra tongångar. Inte så konstigt. Har du en kommersiell verksamhet så kan man förvänta sig att du betalar för din marknadsföring. Den ska ju ge dig en skjuts framåt. Och din marknadsföring ska sätta dig och ditt företag i ett magiskt ljussken. Då vill du inte ha generisk musik som man har hört förr och som vem som helst kan använda sig av. Nä, man vill ha specialskriven musik som man själv fogar över. Som i fallet med musiken till My Dog-filmen när de ville ha något eget som stack ut.
https://www.youtube.com/watch?v=OpxZzfFqM4c&noredirect=1

Royaltyfri musik, hur ska man egentligen tänka?

Om du tjänar pengar på din reklamfilm, vilket vi förmodar är din föresats. Ja då är det rimligt att betala dem som gjort reklamfilmen. Om du drivs av andra syften, kanske konstnärliga, så kan man alltid hitta andra vägar än de monetära. Finns det till exempel möjlighet för mig att utvecklas i mitt musikskapande i projektet? Ja, då är kanske det en tillräcklig belöning.

Kommentera

required