Reklammusik är något som ska förstärka känslan. Vad skulle denna musikproduktion annars göra? Jo, det är ju klart, om man gör informationsfilm, ja då ska det vara oförarglig informationsmusik och inte känslomässig reklammusik. Men nu var det ju en reklamfilm som skulle göras. Uppdraget var att skapa en romantisk start med stråkar som sedan skulle snurras upp i en baklängeskänsla. För att sedan bli till modern disco. Typ. Jag slängde in lite vocoder med fraser som Dance och City of love. Och vips var det klart. Ja, efter att jag letat basar och mixat baskagge och hittat alla nivåer. För det är vid mixningen som proffsigheten uppnås. Ett nöje att jobba med filmproducenten Jonas Randell och filmregissören René Valdes.Med Jonas har jag tidigare gjort musiken till en helt animerad reklamfilm.

Lyssna på den musikproduktion som genomsyrar P3s spellistor. Torra breda ljud. Nästan inga hihats. Inga virvelslag utan istället syntiga torra handklapp eller fingerknäpp. På så sätt finns mycket plats kvar för sången. Härligt. För inget är så viktigt som sång. Musikproduktion handlar till stor del om sången. En röst kan trollbinda. Det kan väl annat också. Men inte lika självklart. Och inte lika antiintellektuellt.

Som musikproducent för reklam sätter jag fart på känslorna som en film vill förmedla. En film utan musik har svårt att beröra och få sinnet att darra. Länge såg jag på musik som ett skicklighetsutövande. Skicklighet i hanterandet av instrument eller låtskrivande eller en sångröst. Och nog finns det vackra melodier som berör. Men när man adderar känslostyrning i komponerande och framförande så adderar man också något mänskligt. Och ibland gör det att musiken blir intressant och relevant. Känslomässigt relevant. När jag kallar mig musikproducent för reklam så är det till viss del en falsk liten affischering av vad jag gör. För istället är det en känslo- och stämningsleverans i form av musik som jag levererar.

Lyssna på Kvasis Detta är allt du har och säg om inte den har vissa känslomässiga egenskaper. Eller kolla in videon med Christina i vårt MAIN:

 

Ett soundtrack ska väl en film ha, tänkte regissören Kristian Söderström och producenten Jim Lindmark och frågade om mitt band Main kunde tänka sig att bidra med en låt till detta. Kristian ville ha så syntiga grejer som möjligt och vi gick igenom Main-katalogen av de låtar som var lyssningsbara. Han fastnade dock för en av de nyare låtarna, som inte var helt klar. Christina fick komma och sjunga in på nytt. För att hitta den där nerven som man ibland vill hitta. När vi närmade oss ett färdigt resultat fick Sveinung Nygaard lyssna. Han föreslog att vi skulle lägga till några analoga basar för att skapa mer tyngd. Så det fick han göra. Och därmed var vi i hamn.

Min reklamfilmssamarbeten med Christina Post:

Region City-låten

Julstaden-låten

Målade hem-låten

Den bästa musiken jag gjort. Kanske är den här. När man sträcker sig efter något musikaliskt och hittar dit. När bitarna passar ihop. Reklambyrån Frank & Earnest bestämde sig för att låta mig tonsätta den nya kommande Hisingsbron. Göra en låt till dess ära. Typ. Susanna Brandin fick sjunga och Martin Holmlund spela gitarr och bas. Ina Lundström hjälpte mig med putsning av texten och Christina Post lade körstämmor och ad lib-stämman på slutet av låten. Jag ville hitta en tyngd i produktionen samtidigt som det var viktigt med en luftighet och rymd. Jag hade sagt till reklambyrån att jag skulle skapa ett anthem.

På Spotify kan du lyssna på hela låten:

 

Podmusik, alltså vinjettmusik till podden Piskan och Moroten önskades. Jag fick fria händer att trilla ihop något läckert, catchigt och lämpligt. Snabbt bestämde jag mig för att sjunga titeln. Sedan att musiken skulle vara lite bråkig. Podmusik har så kort tid på sig att sätta något, så jag ville signalera en känsla av stök.  Lyssna på podden här: https://itunes.apple.com/se/podcast/piskan-och-moroten/id1109906387?mt=2

Piskan och moroten podmusik

Och lyssna på Piskan & Morotens vinjett, denna så kallade podmusik:

 

låtskrivare

Just nu sitter jag som låtskrivare i min lägenhet i Göteborg och funderar på hur låten till ett sportlag ska låta. Kanske röjiga körer och rockig känsla? Mnja, känner jag. Samtidigt som jag vill att publiken ska kunna ta ton. Min ingång kommer att bli känslosamhet. För är det något som berör så är det väl sport. Något man kan gå in i helhjärtat och förlora sig i. Som en egen bubbla som omvärldens grymhet inte når in i. Typ.
Det blir helt enkelt sparsmakad produktion som låter en sångröst få träda fram ordentligt. Och som därmed låter orden få stor betydelse.

musikproducent i göteborg
Som musikproducent i Göteborg är det så klart roligt att göra musik till reklamfilm för händelser i Göteborg. När jag gjorde musiken till My Dog-filmen så var det just så; roligt. Men inte bara för den lokala känslan. (Lite tvetydigt kan tyckas eftersom My Dog-mässan drar folk från hela landet.) Utan även för att uppdraget var roligt. Man ville ha en modern touch, med klubbkänsla. Det skulle vara coolt, hippt och andas professionalitet. Allt detta gav mig utrymme till att addera innehåll vad gäller mina produktionskunskaper. Jag började experimentera med hur bastrumman skulle kunna kicka till och hur få ackordsinstrument jag kunde använda mig av. Vid ett tillfälle sa Martin Holmlund till mig att låten liksom inte innehöll någonting. Då visste jag att jag var på rätt väg. Dock var den lite för minimalistisk till en början och ADn Martin Hummel-Gradén på Grönt e skönt ville ha lite mer sväng. Vilket ledde mig till att spela rytmiska och ganska så hetsiga 808-snares. Vilket gjorde låten gott. Avslutningsvis så mixade jag ner musiken till en ljudfil för att sedan klippa upp den och addera helt tomma utrymmen. För att få de där stoppande hackiga pauserna. I vilka ingenting hörs. Inte ens ett reverb eller eko. Nu stoppade jag visserligen in andra små pickande läten för att driva låten framåt. Jag ville inte att den skulle bli för statisk.

My Dog – inte bara ett jobb för en musikproducent i Göteborg

Jag jobbade nära redigeraren Gustav som klippte filmen. Eftersom den skulle klippas till rytmen. Vi pratade om tempo och tydliga markörer. Dessutom pratade jag med både filmaren och fotografen Mikael Göthage som filmade och plåtade hundarna och Kim Blidkvist som också filmade. Idén till filmen kom från Grönt e skönt och Martin Hummel-Gradén och Ulrika Good.

Kolla nu in filmen, eller jag menar, lyssna nu in filmen I bättre trim än någonsin MY DOG 2016

inte royaltyfri musik
Royaltyfri musik gör du bäst själv. Eftersom royalty är en ersättning som till exempel en uppfinnare eller musiker får för att någon använder sig av uppfinningen eller musiken. Eller så kan du vända dig till någon som ger bort sin musik och som inte är ansluten till STIM eller annan organisation som ser till att musikskaparen får betalt.
När du köper musik av mig så avtalar vi vad musiken får användas till. På så sätt vet du vad du har rätt till. Och med största sannolikhet att ingen annan får använda samma musik. När IKEA köpte musik till sin katalog så köpte de loss alla musikstycken. På så sätt kan jag inte i framtiden komma att begära mer pengar. Jo, om de skulle vilja använda musiken till något annat, som t ex en reklamfilm, då skulle de så klart ringa mig och prata om det. Royaltyfri musik som dessutom är helt gratis finns på olika ställen. YouTube erbjuder det. Kolla in deras sida här med royaltyfri musik. Men så fort du vill använda musik till reklam och marknadsföring så blir det andra tongångar. Inte så konstigt. Har du en kommersiell verksamhet så kan man förvänta sig att du betalar för din marknadsföring. Den ska ju ge dig en skjuts framåt. Och din marknadsföring ska sätta dig och ditt företag i ett magiskt ljussken. Då vill du inte ha generisk musik som man har hört förr och som vem som helst kan använda sig av. Nä, man vill ha specialskriven musik som man själv fogar över. Som i fallet med musiken till My Dog-filmen när de ville ha något eget som stack ut.
https://www.youtube.com/watch?v=OpxZzfFqM4c&noredirect=1

Royaltyfri musik, hur ska man egentligen tänka?

Om du tjänar pengar på din reklamfilm, vilket vi förmodar är din föresats. Ja då är det rimligt att betala dem som gjort reklamfilmen. Om du drivs av andra syften, kanske konstnärliga, så kan man alltid hitta andra vägar än de monetära. Finns det till exempel möjlighet för mig att utvecklas i mitt musikskapande i projektet? Ja, då är kanske det en tillräcklig belöning.